Monday, December 12

C to the I to the N to the T to the A

     Hi readers. Assalamualaikum. Sekian lama bell tak mengupdate blog kerana menghabiskan masa bersama kawan @ kekasih hati @ si jantung hati @ bakal suami :D Awwww, gatal kan kita? HAHAHAHAHAHA takde laaa. Saje jehhh :*

     Hari nie bell nak post pasal CINTA. Wahhh, nak berjiwang laa pulak mcm nie kan? hehe. Takde laa. saja nak kongsi pendapat kat korg. mendalam kan update blog kali nie :D Hehe Mungkin baru kali nie Bell dapat rasa ape itu CINTA. mungkin laa kan :) Tak pon baru kali nie Bell nak belajar ape itu CINTA. Okayy jom kita kongsi sesama :)

Korg tahu ape itu CINTA? yela, yang selalu korg sebut2 kan ILOVEYOU to tapi ILOVEYOU ni byk maksud kan? LOVE boleh di maksudkan dgn SAYANG, boleh jugak di maksudkan dgn CINTA. Zaman sekarang nie mudah sgt ungkapkan kata2 ILOVEYOU termasuk Bell sendiri :D hehe.
Menipu la kan kalau korg nak ckp yg korg tak penah nak berILOVEYOU ILOVEYOU selain drpd boyfriend korg. Kan2 ? hehe. 

kalau kita tgk kan dlm drama atau filem cerita2 yang romantis nie, mejoriti pelakon to akan mengeluarkan perkataan ILOVEYOU pada org yang benar2 jatuh cinta dan zaman dulu pulak mcm to jugak kann? Itu ape yg Bell tahu laa kan dan ape yang Bell tgk dlm drama and filemm :)
dan apabila sudah diungkapkan kata2 yang cenggitu dan sgt2 bermadah to kan, baru laa dorg menjalinkan hubungan yg lebih serious lagi dan terus ke jinjang pelamin. Betul tak?
Dan cuba korg bandingkan pada zaman sekarang. anak2 muda sekarang yg mcm kita laa kan. Bila bercouple jeh mesti ucapkan ILOVEYOU baby, ILOVEYOU sayang, ILOVEYOUSOMUCH and fucking2 lagi. HAHA. betul? Itu bermakna kita syg kan pasangan kita bukan? Alaaa, bukan nak kata spe laa, Bell pon cenggini jugak :D Tapi2, segelintir berpasangan adakah mereka kekal? Jarang sekali kita lihat bukan? So mana pegi ILOVEYOU sampai berFUCKING2 itu tadi. Hanya korg yang tahu :))

Normal bukan? ILOVEYOU mmg senang di ungkap tapi sukar di rasa. Buktinya, kalau korg merasakan ape itu CINTA, korg akan sedaya upaya menjaga dan mempertahankan hubungan korg to. Sebagai contoh laa kan, tak payah nak ambik jauh2, kita ambik contoh ibubapa kita. Cuba korg try tnye dorg, mcm mne dorg boleh kekal smpai skrg? mcm mne dorg boleh bina satu keluarga bahagia mcm sekarang? Cuba korg tnye. Taknak tnye? Knp? Malu? HAHA itu laa anak muda zaman sekarang nie, lebih mengambil pendapat org lain drpd pendapat org yg lebih berpengalaman :D

Ibu bapa tidak akan marah kalau anak2 nye menanyekan tntg perasaan yg mcm to. dan ibu bapa jugak tidak punya hak utk memaksa perasaan kita. Itu semua mmg normal bg manusia yang punya perasaan kan? Haiwan pon ade perasaan inikan pulak manusia mcm kita :D  Ibu bapa jugak patot mendengarkan luahan hati kita. tak kira laa sedih ke, gembira kan? Klau dorg marah to, semua berpunca dgn faktor umur. HAHAHAHA mana tak nye, baru 13 tahun dah nak bercintan cintun. 
Haishhhh adik2, itu CINTA MONYET laaa.

Cinta ibarat layang-layang. Apabila di jaga dgn rapi dan di pegang erat benang nye, ai tidak akan terlepas.  Apabila ia tidak di jaga dgn rapi. ia mudah di lepaskan. Begitu juga dgn CINTA. Apabila kita pandai menjaga perasaan cinta tersebut, ia akan dapat rasa melalui hati dan apabila kita tidak menjaga perasaan itu, ia akan terlepas juga seperti layang-layang dan pergi jauh meninggalkan kita. 

CINTA adalah pengorbanan, kesetiaan, kejujuran. keikhlasan dan perlu kan perhatian. Kalau takde semua to, CINTA takan sempurna. Cinta bukan laa satu paksaan tapi satu keikhlasan yang mmg wujud dlm diri seseorang. Cinta juga bukan laa satu perasaan yg bole di permainkan. Dengan Cinta juga sebuah perhubungan itu dpat di eratkan. Peliharalaa Cinta sebaik baik nye dan jgn lah sesekali kita cuba utk melukakannye.
Cinta itu mmg wujud. Hanya kita yang pelu merasakan cinta itu sendiri. Cinta yang ikhlas, akan di balas dgn ikhlas  dan pasti akan kekal. Cinta  yang penuh dgn kepalsuan akan wujudlaa perhubungan yang palsu dan sukar utk mengekal kan nye :D

Nasihat Bell. Cintailah seseorang itu dengan sepenuh hati klau kita betul2 sayangkan seseorang itu. Yang paling penting. Cintailah ALLAH SWT kerana itu akan kekal abadi :)

From : Nabila Akilaa 

Thanks for readingg